Rechts-achter in de hoek.
Dan weet je het wel.
De helft is al weer op.
Dick heeft zich, door de warmte, niet verder van de boot gewaagd dan ongeveer honderd meter om wat foto’s te maken van de nieuwe waterkering voor het dorp.
In februari 2010 zijn door een combinatie van hoogwater bij erg springtij (grand marée) en een zware storm met de naam Xynthia delen van Ile de Ré onder water komen te staan.
In La Flotte stond het water in de winkelstraatjes bij de haven ongeveer een meter hoog.
En de ondergrondse parkeergarage in het dorp was volgelopen.
Wel leuk voor de autohandel.
Maar verder niet.
In Saint Martin lagen vissersboten op straat en hier in de haven en bij de buurhaven van de watersportvereniging waar we eerder wel eens lagen, waren alle steigers losgekomen van de palen.
En dreven op zee.
Er af gewipt.
Kortom, dit wil men hier niet meer meemaken.
Dijken en de wal bij het dorp zijn of worden verhoogd en de ingang van de haven heeft een schuifdeur gekregen.
De verhoging kan als dat nodig lijkt op alle plaatsen met schotten worden dichtgemaakt.
Tegenover ons is de vaste ligplaats van een Rhea motorboot.
Nogal hoekig, en daarom misschien wel mooi.
Deze boten zijn ontworpen voor sportvissers en werden op dit eiland gemaakt.
De verkoop ging zó goed, dat de werf naar het vaste land is verhuisd.
We zagen er ook al een met Nederlandse vlag.
Aan de andere kant van de haven ligt een rij klassieke zeilschepen.
Ook erg mooi.
Er is nu een beetje wind, zodat we zo meteen nog even de benen kunnen strekken.
Maar het is ook laagwater, dus het trappetje vlak bij de boot is niet meer te gebruiken.
Die komt nu niet hoog genoeg.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten