woensdag 12 maart 2014

Gig

Tot nog niet zo lang geleden gebruikten sommige bootbouwers geen tekening, maar maakten ze eerst een houten model van de boot die ze wilden gaan bouwen.
Vaak zelfs alleen maar één helft, die dan op een plank werd geschroefd om tijdelijk aan de muur van het kantoortje te kunnen hangen.
Een scheepshalfmodel.
In de regel alleen de romp zelf en geen opbouw, masten of andere details, want vooral het onderwaterschip is belangrijk voor de vaareigenschappen.
Was de opdrachtgever - na eventuele wijzigingen - tevreden met het ontwerp, dan werd het model als een brood in plakjes gezaagd en zo kwamen de lijnen voor de spanten te voorschijn.
Deze lijnen werden vergroot en op die manier kon het echte schip worden gebouwd.
Langzamerhand is dit proces omgekeerd en worden er nu juist halfmodellen gemaakt van bestaande schepen.
Vooral als decoratie.
Of om te zien hoe mooi een schip kan zijn.
Dick wilde niet achterblijven en heeft er ook maar weer een gemaakt.
Deze keer een roeiboot die gebouwd is in 1838, de "Treffry",  een Cornish Pilot Gig.
Dit type roeiboot met zes riemen werd in het zuidwesten van Engeland op zee gebruikt om loodsen - onder bijna alle weersomstandigheden - snel naar binnenkomende zeilschepen te brengen.
En voor smokkel van sterke drank en dergelijke niet te vergeten.
Men roeide zelfs naar Frankrijk om contrabande te halen.
Tegenwoordig vormen deze Gigs een eenheidsklasse van toer- en wedstrijdboten, vooral in Engeland, maar er zijn nu ook een paar van deze boten op de Loosdrechtse plassen te zien.
Waarvan een hele mooie bij de GWV "de Vrijbuiter"
De huidige boten hebben nog precies dezelfde vorm en maten als die van de Treffry en zijn meestal ook van hout gemaakt.

















2 opmerkingen:

  1. Ik probeer een tekening van de gig te bemachtigen om een model te maken voor de collectie van de ver. Ned. loodsensociëteit te Vlissingen.Kunt/wilt U me helpen? petervnlwn@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Peter. I would also love a copy of this, can you please help me as well? mattnetherway@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen